no-img
طرح 20

نکات اساسی در مورد فرمت های ذخیره سازی رایج طرح های گرافیکی !!! - طرح 20

طرح 20

ادامه مطلب

DOC
نکات اساسی در مورد فرمت های ذخیره سازی رایج طرح های گرافیکی !!!
doc
مارس 16, 2017

نکات اساسی در مورد فرمت های ذخیره سازی رایج طرح های گرافیکی !!!


فرمت های ذخیره طراحی

 

فرمت فایل های طرح های فتوشاپ

 

هر یک از فرمت های  فایلی ( طرح های لایه باز )  که توسط فتوشاپ  می توان  ذخیره کرد ، دارای قابلیت و هدف  در نظر گرفته شده مخصوص خود می باشد .

 

 

Photoshop (.psd)

 

فرمت فایلی مرسوم و پیش فرض  فتوشاپ ( PSD )  تمام قابلیت های این برنامه را پشتیبانی می کند. فایل های موجود در این قالب از فرمت ، می تواند در آخرین نسخه از نرم افزار های این دیزاین ، GoLive و در نرم افزار Adobe Illustrator مورد استفاده قرار گیرد .

بیشتر طراحان  از نگهداری طرح لایه باز گرافیکی خود با این فرمت فایلی  تا زمان ایجاد فایل نهایی ( با فرمت های  TIFF نهایی، EPS، JPEG، )  بهره مند می شوند  زیرا نگهداری طرح  اصلی با لایه های قابل تغییر برای ایجاد اصلاحات درآینده ، بسیار عاقلانه به نظر می رسد .

 

Large Document Format (.psb)

 

psb فرمت فایلی جدید در فتوشاپ CS ، مناسب تصاویر  بسیار بزرگ می باشد . در نسخه های قبلی فتوشاپ، حداکثر اندازه تصویر 30.000 پیکسل در 30.000 پیکسل بود اما با فرمت جدید  PSB می توان تصاویر  بزرگ تا اندازه  300.000 پیکسل در 300.000 پیکسل را ذخیره نمود.

به غیر از قابلیت ذخیره تصاویر بزرگ، فرمت فایل PSB ، کارکردی شبیه به PSD (فرمت  استاندارد فتوشاپ ) دارد .

اگر شما یک تصویر بسیار بزرگ دارید که نیاز به استفاده در یک برنامه دیگر به غیر از فتوشاپ و یا حتی خود فتوشاپ هست ، از فرمت فایلی    TIFF    استفاده کنید ( در ادامه در مورد این فرمت فایلی توضیحات کامل داده خواهد شد ) زیرا این فرمت از حداکثر ابعاد تصویر مجاز فتوشاپ تا 4 گیگا بایت پشتیبانی می نماید .

 

 GIF

 

فرمت GIF ، فرمت فایلی مرسوم وب سایت و اینترنت است که مناسب برای تصاویر و عکس هایی  با مناطق وسیعی از رنگ های جامد و بدون گرادیان  می باشد .

بسیاری از لوگو ها و کارتون ها و همچنین  بنر تبلیغاتی، دکمه ها و تصاویر متحرک ، توسط این فرمت فایلی ذخیره می گردد . نمونه ای از این فرمت فایلی را می توانید در زیر این مطالب مشاهده کنید :

 

 

 

Photoshop EPS

 

فرمت فایلی   Encapsulated PostScript (EPS)  می تواند شامل هر ترکیبی از متن، گرافیک و تصویر طراحی شده  باشد  .

فرمت EPS معمولا  برای عناصر در یک طرح بندی صفحه و یا سند PDF مورد استفاده قرار می گیرد . از آنجا که فایل های PDF را می توان برای نمایش روی صفحه و همچنین چاپ طراحی کرد ، بنابراین  EPS از حالت رنگ RGB و همچنین حالت CMYK و سیاه و سفید پشتیبانی می کند ولی  این فرمت  توسط مرورگرهای وب قابل نمایش نمی باشد .

یکی از بزرگترین مزایای  EPS  استفاده از  صفحه  شطرنجی همراه با  داده های برداری و آثار هنری ( وکتور ها ) می باشد . بنابراین این فرمت فایلی از لایه های باز فتوشاپ  ، آلفا ها ( alpha   ) و کانال های نقطه ای (spot channels) پشتیبانی نمی کند

 

 

JPEG

 

فرمت فایلی Joint Photographic Experts Group (JPEG)  از لحاظ فنی یک الگوریتم فشرده سازی فایل به جای  فرمت واقعی فایل  JFIF می باشد .

JPEG  از حالت های رنگی  سیاه و سفید، RGB و  CMYK  پشتیبانی می کند و می توان از آن برای فایل هایی با  چهار برابر بزرگتر از  حداکثر اندازه استاندارد فتوشاپ  ( 30.000 در 30.000 پیکسل ) استفاده کرد ولی این فرمت از شفافیت (transparency) ، کانال های آلفا (alpha channels) ، رنگهای  نقطه ای (spot colors) و لایه های فتوشاپ  پشتیبانی نمی کند.

از آنجا که این فرمت  از رنگ های  24 بیتی در حالت  (RGB)پشتیبانی می کند بنابراین  به مراتب بهتر از فرمت GIF  برای نمایش تغییرات ظریف در رنگ هایی موجود در طبیعت ، می باشد .

همچنین از رایج ترین فرمت های فایلی  برای دوربین های دیجیتال به دلیل کاهش حجم فایل می باشد .

 

 

JPEG 2000 (.jpf )

 

این فرمت فایلی ، نسخه متنوع و  بهبود یافته فرمت فایلی JPEG  می باشد

اگر چه این فرمت  هم  برای چاپ و هم وب سایت مورد  استفاده قرار می گیرد ولی در اکثر مرورگرهای وب  برای نمایش عکس ها با این فرمت نیاز به پلاگین می باشد .

از جمله مزایای استفاده از JPEG 2000 نسبت به نسخه های قبلی از JPEG وجود  شفافیت (transparency)  و فشرده سازی بدون کاهش کیفیت می باشد .

فرمت JPF  از حالت های رنگی RGB، CMYK  و سیاه و سفید در 8 بیتی یا 16 بیتی پشتیبانی می کند و همچنین  کانال های آلفا (alpha channels) ، رنگهای  نقطه ای (spot colors) و مسیرها  (paths) در این فرمت  حفظ شده  و لایه ها زمانی که به عنوان JPF  ذخیره شوند  ، با هم ادغام می گردند.

 

 

Photoshop PDF

 

Adobe’s Portable Document Format (PDF)  فرمتی است که می توان با نرم افزار رایگان Acrobat Reader گشوده  و مشاهده شود  . فرمت PDF  موجود در  فتوشاپ  از مدل های رنگی آن ، شفافیت، انواع وکتور ها ، کانال های  نقطه ای  و آلفا و  انواع فشرده سازی ها پشتیبانی می کند

فرمت ذخیره فایل های گرافیکی

 

PNG

 

Portable Network Graphics (PNG)  به عنوان جایگزینی برای فرمت های  GIF و JPEG  برای وب سایت ها در انواع  8 و 24 بیتی  طراحی و توسعه یافته است .

کاهش کیفیت عکس در فرمت JPEG  و  نیاز برای صدور مجوز برای فشرده کردن فرمت فایلی GIF  همه چیز را برای یک جایگذین مناسب فراهم کرد .

کادر محاوره ای Save As  هیچ تفاوتی میان PNG-8 و PNG-24 قایل نمی شود و بر اساس رنگ های آن به طور اتوماتیک آن را ذخیره خواهد کرد بنابراین  اگر تصویر RGB است، PNG-24 به طور خودکار ایجاد خواهد شد ولی اگر تصویر ایندکس شده و یا سیاه و سفید  باشد به صورت  PNG-8 استفاده خواهد شد .

از آنجایی که این فرمت فایلی از طیف رنگی CMYK پشتیبانی نمی کند پس مناسب برای فرایند های چاپی نمی باشد .

 

 

Raw

 

این فرمت فایلی که به عنوان فرمت عکس خام شناخته می شود مورد استفاده در اکثر دوربین های عکاسی است

قبل از هر چیز لازم است تا بین فایل های RAW ذخیره شده در فتوشاپ و فایل های RAW  دوربین های دیجیتال فرقی را بیان کرد . بسیاری از دوربین  از نسخه اختصاصی از فرمت RAW برای ذخیره عکس ها استفاده می کنند که به آن عکس خام گفته می شود .

 فتوشاپ نمی تواند این نوع فرمت فایل ها را باز کنیدزیرا  تولید کنندگان مختلف دوربین ، نرم افزار اختصاصی خود  را  برای باز کردن و پردازش آنها استفاده می کنند که پس  از آن شما می توانید برای باز کردن در فتوشاپ با  فرمت فایلی   TIFF آنها را ذخیره کنید

 

 

TIFF (.tif )

 

Tagged Image File Format (TIFF)  و  EPS  دو فرمت  تصویری  است که به طور گسترده برای چاپ تجاری  مورد  استفاده قرار می گیرد

فرمت  فایل های TIFF به طور مستقیم توسط بیشتر اسکنر های رومیزی و بسیاری از دوربین های دیجیتال تولید می شود. این فرمت از CMYK، RGB، رنگ های آزمایشگاهی ، رنگ های ایندکس شده ، سیاه و سفید ، کنال های نقطه ای و حالت رنگی  Bitmap  پشتیبانی کامل می نماید .

یکی از مزایای بسیار جالب این فرمت فایلی مشاهده آن به صورت عکس توسط نرم افزار ویندوز می باشد که شما می توانید علاوه بر باز کردن این فرمت و ایجاد تغییرات در نرم افزار فتوشاپ آن را بسایر سریع و در فرمت عکس بدون استفاده از نرم افزار فتوشاپ مشاهده نمایید  .

این فرمت فایلی  به دو صورت لایه باز و لایه بسته قابل ذخیره سازی می باشد  که در هر دو مورد بسیار فایلی کم حجم و با بیشترین امکانات  به طراحان ارایه می دهد . برای ارسال طرح به لیتوگرافی و چاپ معمولا از این فرمت فایلی در حالت لایه بسته استفاده می گردد

تمامی طرح های موجود در سایت طرح 20 با این فرمت فایلی برای استفاده شما عزیزان قرار داده شده است که می توانید طرح های لایه باز را از این لینک مشاهده نمایید

 

 


شما می توانید فیلم آموزشی فرمت های مختلف فتوشاپ به شکل خلاصه را از زیر و یا فیلم آموزشی دیگر را از لینک موجود تماشا نمایید

 

 

  • شما می توانید انواع طرح های لایه بازی که توسط سیستم رنگی CMYK در سایت برای دانلود قرار داده شده از این لینک مشاهده کنید
  • نظر ها و دیدگاه های خود را در قسمت دیدگاه های این مقاله و یا فرم تماس با ما، با طراحان و کارشناسان ما در میان بگذارید
منابع :
  • سایت ( Photoshop’s File Formats | Understanding and Choosing File Formats in Photoshop  (  www.quepublishing.com


موضوعات :
آموزشی

درباره نویسنده

کامبیز راد
طراح این طرح : کامبیز راد

تمامی حقوق برای کامبیز سلطانی راد است . هرگونه انتشار فایل های خریداری شده از Tarh20.com به هر روشی غیر قانونی و غیر شرعی می باشد. مهندس کامبیز راد فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی سهند بوده و دارای مدرک تافل زبان انگلیسی می باشد، ایشان دارای ذه سال سابقه کار در زمینه طراحی گرافیک و چاپ به عنوان طراح و ناظر چاپ مجله و روزنامه های معتبر کشوری و استانی در زمان قبل از فارغ التحصیلی بوده است

طراح گرافیک کامبیز راد 1716 طرح در طرح 20 دارد .

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
آیا به کمک نیاز دارید ؟
سلام
میتونم کمکتون کنم ؟